Geen hogere BTW

Geen hogere btw! Je belast er heel Nederland mee.

Beste PvFM’ers,

De verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% op culturele goederen en diensten is een buitengewoon slecht idee. Dat blijkt ook uit de resultaten van de flitspeiling die onder werkenden is uitgezet. 5.100 zzp’ers en werknemers reageerden op de peiling. Een groot aantal. Dit is alleen gelukt door samen met alle leden van De Creatieve Coalitie op te trekken. Het PvFM is actief lid van deze coalitie.

De resultaten van de peiling zijn buitengewoon zorgwekkend. Zzp’ers én werknemers verwachten dat de effecten van de btw-verhoging groot zijn op de sector, het eigen verdienvermogen en de werkgelegenheid. Lees dit artikel over de resultaten van de peiling.

Wij laten het er daarom niet bij zitten. Maandag 3 juni gaan we als Creatieve Coalitie van start met de publiekscampagne #geenhogerebtw. Een publiekscampagne tegen de btw-verhoging van 9% naar 21%. Onze paginagrote krantenadvertentie zal morgen verschijnen in vrijwel alle landelijke dagbladen: de Telegraaf, de Volkskrant, Algemeen Dagblad (ook in de regionale edities), Trouw, het Financieele Dagblad, NRC, Parool.

In het kort: De Creatieve Coalitie en Kunsten ’92 hebben afgelopen week een campagne op touw gezet, financiering gevonden en een consortium bij elkaar gebracht van ruim dertig organisaties in de cultuur, sport, horeca en media. Het doel? Om bewustzijn en steun onder het grote publiek te bewerkstelligen tegen de btw-verhoging. Met als uiteindelijke doel natuurlijk politieke beïnvloeding.

Wat gaat er gebeuren?

  • Op maandag 3 juni verschijnt zoals gezegd in vrijwel alle landelijke (en veel regionale) dagbladen een paginagrote advertentie waarin we aandacht vragen voor de consequenties van een hogere btw.
  • Op maandag 3 juni gaat een eenvoudige landingspagina live: www.geenhogerebtw.nl. Op deze landingspagina staat de kernboodschap van de campagne, campagnemateriaal, alle deelnemende partijen en enkele vragen en antwoorden.
  • Op maandag 3 juni gaat een persbericht uit vanuit een brede coalitie van organisaties in de cultuur, sport, media en horeca. Denk aan NOC*NSF, KNVB, Koninklijke Horeca Nederland en NDP Nieuwsmedia.
  • Op maandag 3 juni roepen alle deelnemende organisaties hun leden/achterban op om de campagneboodschap massaal te delen op sociale media en andere kanalen.

Wat kan jij doen?

Aangezien er al veel petities in omloop zijn, starten wij géén nieuwe petitie. Daarentegen vragen wij jou om maandag 3 juni (morgen) één van de krantenadvertenties uit te knippen, deze op te plakken achter het raam en er een selfie mee te nemen #geenhogerebtw.De doelgroep van de campagne is gericht op het brede publiek. Hoe meer mensen wij bereiken, des te geslaagder de campagne. Zijn er mensen binnen jouw achterban met een groot bereik op sociale media? Spoor hen aan om een selfie te maken met de krantenadvertentie en deze te delen op sociale media met de #geenhogerebtw.

Campagnemateriaal

Klik hier voor het campagnemateriaal wat je kunt gebruiken op sociale media.Wij vragen jou als lid van De Creatieve Coalitie om op maandag 3 juni op sociale media aandacht te vragen voor de campagne. Wij hebben afbeeldingen klaar staan voorLinkedIn, X, Instagram en Facebook. Hoe meer organisaties en mensen zich tegelijk laten horen, hoe sterker de boodschap. Door samen te werken, gaan we proberen om de btw-verhoging van tafel te krijgen.

Vervolg

Wij willen de verhoging van het btw-tarief blijvend op de agenda houden komende weken. Na maandag 3 juni zijn wij voornemens enkele acties te organiseren om deze boodschap blijvend te verspreiden. Wij moedigen na maandag 3 juni iedereen aan om een eigen spin-off uit te zetten op de campagneboodschap. Bijvoorbeeld: Geen hoge btw. Je belast er een avond Metropole Orkest mee. Of: Geen hoge btw. Je belast er je plaatselijke fanfare mee. Enzovoorts.De Creatieve Coalitie is momenteel op zoek naar financiering van de vervolgfase van de campagne. De financiering voor een vervolg op de campagne is echter nog niet rond.

Kom in actie!

Het is belangrijk dat je maandag 3 juni in actie komt. Draag je steentje bij, spoor anderen op, en vertel het bredere publiek waarom de verhoging van het btw-tarief een slecht idee is. Voel je vrij om onze kernboodschap te delen, gebruik te maken van het campagnemateriaal, maak een selfie met de krantenadvertentie, plak deze achter het raam én gebruik de hashtag #geenhogerebtw.

LET OP: NIET DELEN VOOR MAANDAG 3 JUNI. WIJ KOMEN GRAAG GEZAMENLIJK NAAR BUITEN ALS CONSORTIUM.

Wij spreken elkaar gauw!

Groetjes, namens het hele bestuur van het PvFM

Vergelijkbare berichten